الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

تپه باستانی شاه طهماسب همدان

حفاری‌های غیرمجاز

تپه باستانی شاه تهماسب 

همدان را با خاک یکسان می‌کند

 

قلعه باستانی شاه تهماسب همدان به بواسطه حفاری های غیرمجاز در حالی عیان می‌شود که در این فرایند تاج تپه به صورت کامل تخریب شده است. هم اکنون نیز حفاری‌ها در این تپه به حدی رسیده که نمی توان گام از گام برداشت و تپه باستانی شاه تهماسب پر از گودال و حفره‌هایی است که توسط قاچاقچیان ایجاد شده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ درحال حاضر قلعه باستانی شاه تهماسب همدان به دلیل حفاری های غیرمجاز به شدت تخریب شده است. این درحالی است که قلعه شاه تهماسب داخل تپه ای قرار دارد که اوایل دهه ی هشتاد از سوی افراد ناشناس با لودر و بیل مکانیکی حفاری شده است به گونه ای که در این فرایند تاج تپه کاملا نابود وبه دنبال آن بقایای قلعه که معروف است به شاه تهماسب نمایان می شود هم اکنون این تپه پر از حفره و گودال هایی است که توسط قاچاقچیان حفر شده است.

این درحالی است که یکی از نگرانی های اهالی دوستداران میراث فرهنگی در کنار نتایج جبران ناپذیر حاصل از عملکردهایی همچون خروج آثار تاریخی از ثبت ملی، سد سازی های بی رویه در کنار محوطه های تاریخی و... آسیب رساندن و تخریب محوطه ها و تپه های باستانی ثبت نشده است که بدون هیچ حفاظت و نظارتی رها شده اند.

از سوی دیگر تخریب های طبیعی و غیرطبیعی که توسط برخی افراد بومی بدلیل عدم آگاهی و منفعت طلبی انجام می گیرد باعث شده راهی برای سودجویان و قاچاقچیان بازشود. در حال حاضر قاچاقچیان با دراختیار داشتن فلزیاب و معدن یاب های پیشرفته باعث ویرانی و غارت محوطه های باستانی شده اند.

به گزارش CHN؛ تپه باستانی شاه تهماسب که درشرق همدان واقع شده است به دلیل عدم نظارت و حفاظت منجربه ویرانی وغارت محوطه های باستانی شده است. این درحالی است که به گفته اهالی و دوستداران میراث فرهنگی همدان بارها در باب موقعیت واهمیت این تپه باستانی با کارکنان میراث فرهنگی همدان مذاکراتی داشته و آنها را از اقدامات صورت گرفته مطلع کرده اند.

حسین زندی دبیر پژوهشی انجمن ایرانشناسی کهن دژهمدان با بیان این مطلب بهCHNگفت: تپه باستانی شاه تهماسب در چند کیلومتری شرق همدان واقع شده است که اوایل سال 80 بدلیل حفاری های غیرمجاز تاج تپه کاملا نابود می شود و بقایای قلعه که معروف است به شاه تهماسب نمایان می شود و چند گودال نیز حفر می شود که به دنبال آن خشت های دیوار قلعه نیز آسیب دیدند.

 به گفته وی  هنوز هیچ کاوش علمی بر این تپه صورت نگرفته است و طبق گفته باستان شناسان پس از مشاهده بقایای سفال هایی که در اطراف قلعه وجود دارد احتمال داده شده

این محوطه متعلق به دوره سلجوقیان است البته برخی دیگر از باستان شناسان آن را به دوره اشکانی هم نسبت داده اند.

این فعال میراث فرهنگی با تاکید براینکه هم اکنون گودال ها و حفره های ایجاد شده بر قلعه و اطراف آن به شدت افزایش یافته ادامه داد: در یک سال گذشته تعداد گودال ها به شدت افزایش پیدا کرده است به طوری که کارازتخریب گذشته و تپه مبدل شده است به ده ها گودال بزرگ و روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می شود.

حسین زندی همچنین گسترش شهر و خانه سازی اطراف این محوطه ها را تهدیدی برای محوطه های تاریخی دانست و افزود: از یک سو گسترش شهر و خانه سازی اطراف تپه و محوطه ها تهدیدی جدی به شمار می رود از سوی دیگر  شخم زدن گورستان تاریخی همجوار تپه توسط کشاورزان و سودجویان باعث از بین رفتن گورهای تاریخی شده است. درحال حاضرحداقل انتظار دوستداران میراث فرهنگی از متولیان اینست که پیش از ویرانی کامل کاوشی علمی و اساسی بر روی این سایت تاریخی انجام گیرد.