الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

نگاهی به جایگاه اسب ترکمن درجشنواره ها

- سومین جشنواره اسب اصیل ترکمن ایران در شهر گنبد کاووس برگزار شد.این جشنواره با هدف شناسایی ، احیا و معرفی نژاداسب اصیل ترکمن و با شرکت کمتر از 80 راس اسب با رقابت در هشت گروه سنی وبا معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. مالکان اسب ها از شهرهای گنبد کاووس ،ساری ، گرگان ،خراسان شمالی ،کرج ،تهران ،همدان ،اصفهان و... در این جشنواره شرکت کرده بودند  این برنامه که می توانست بزرگترین مسابقه این گونه ی اسب ایرانی باشد اما به دلیل  اطلاع رسانی ضعیف بسیاری از مالکان اسب ترکمن درایران  در این جشنواره غایب بودند.

- محمد زندی مالک اسب پولاد که در گروه سنی دوسال،مقام دوم را به دست آورد به بی نظمی در ثبت نام اشاره کرد و گفت :بی برنامگی برگزارکنندگان جشنواره سبب شد بسیاری از پرورش دهندگان و اسبداران در این همایش حضور نیابند و مشخص نبودن مبلغ جایزه نیز دلیل دیگری بود چرا که هزینه نقل و  انتقال اسب از شهری به شهر دیگروهزینه های اقامت بالاست و مسلمآ اگر مسـئله عشق وعلاقه به اسب ایرانی در میان نبود دیگر دوستان نیز شرکت نمی کردند.

- زندی با اشاره به جایگاه اسب ایرانی ادامه داد:غرض محکوم کردن یک شخص یا متصدیان امور نیست اما راه احیاء سرمایه ملی شعار زدگی نیست ، باید دید هدف از برگزاری جشنواره ها تنها اجرا یک برنامه است یا به توانمندی های اسب ایرانی بویژه ترکمن ایمان داریم .اگر چنین است چرا از معرفی وصادرات آن جلو گیری می کنیم و در مقابل به اسب های تروبرد« دو خون» و خارجی را تبلیغ می کنیم البته من مخالف اسب های دو خون نیستم در دهه 60 در همدان اسب دو خون نگهداری می کردم   اما امروز وظیفه ما تقویت واستفاده از ظرفیت های اسب ایرانی به عنوان یک سرمایه ملی است .

- این پرورش دهنده اسب درپاسخ به این سوال که حمایت مسئولین در دیگر شهرستانها چگونه است گفت:من می توانم همدان را مثال بزنم،معمولا بهترین سوارکاران ازهمدان هستند اما قدیمی ترین اسطبل شهر پس از شصت سال با مرگ زنده یاد لیلی قراگوزلواحیا کننده اسب عرب خوزستان تعطیل و امروزتبدیل به ویرانه شده است در نهایت ما و اغلب علاقمندان وسوارکاران فعالیت های خود را خارج از همدان دنبال می کنیم.

از وبلاگ  http://iranianhorses.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد