الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

برگزاری کارگاه شناخت جریان های ادبی درهمدان

برگزاری کارگاه شناخت جریان های ادبی درهمدان

حسین زندی

اولین جلسه از سلسله نشست های ماهیانه با موضوع نقد ادبی روز پنجشنبه هشتم تیر ماه با حضور جمعی از شاعران و علاقه مندان به ادبیات در محل دفتر هفته نامه ی آوای الوند در شهر همدان برگزار شد. 

این نشست با موضوع آسیب شناسی نقد در انجمن های ادبی و با نگاهی به تاریخچه نقد توسط سه تن از فعالین در این حوزه بررسی شد .

ابتدا حسن گوهرپور شاعر و روزنامه نگار به سیر تاریخی نقد در جهان اشاره کرد و گفت : سقراط در نوشتن از افلاطون پیروی می کرد و پس از این ها به طور جدی ارسطو به نقد شعر پرداخت گوهرپور سپس به تاریخ نقد در ایران پرداخت و گفت: سرچشمه و آبشخور نقد جدید در غرب ابتدا از اینجا شروع شد دو نگاه بسیار مهم در این زمینه وجود داشت یک نگاهی که  ابن عربی دارد و دیگر نگاه ابن رشد است که خرد را سرپشمه قرار می دهد چنانکه راسل معتقد است خردورزی ابن رشد نگاه به جهان را عوض کرد گوهرپور در مورد منتقدانی که در انجمن های ادبی فعال اند گفت: کسانی که ذوقی به مسائل نگاه می کنند مورد اعتماد نیستند در نقد آثار،منتقدی باید مورد توجه قرار گیرد که به متون مکتوب معتبر توجه می کند و سپس به تقابل نقد مارکسیستی و مکتب فرانکفورت اشاره کرد و تاثیرات این دو مکتب در ایران را بررسی کرد . 

 

کاظم سبزی شاعر و منتقد نیز در زمینه نقد در انجمن های ادبی به نقل از پوپر گفت : جامعه ی باز جامعه ای است که در آن نقد رواج داشته باشد و نقد مختص جامعه ی باز است و هرچه جامعهآزادتر باشد نقد بیشتری رواج دارد . سبزی آسیب های نقد در ایران را در شفاهی بودن نقد در انجمن ها و تفکیک نشدن نقد با گفتارهای مخرب که به نام نقد بیان می شود دانست و گفت : هرآنچه مخرب است نقد نیست نقد هرگز نمی تواند مخرب باشد و همواره موجب پیشرفت است ، هگل می گوید:تاریخ پیشرفت بشر با نقد اتفاق می افتد .

این نشست هر ماه یک بار برگزار می شود و در کنارآن کارگاه ادبیات در باب شناخت جریان های فکری و مکتب های هنری برپا می گردد .

علاقه مندان می توانند جهت ثبت نام به دفتر هفته نامه ی آوای الوند  واقع درابتدای خیابان تختی در همدان مراجعه کنند


جلوگیری از کنسرت سالار عقیلی در همدان

جلوگیری از کنسرت سالار عقیلی در همدان

ممانعت از فعالیت های فرهنگی وهنری همچنان ادامه دارد

حسین زندی

 

سالهاست مدیریت سلیقه ای و فقدان شایسته سالاری در بخشی از نهادهای دولتی باعث لطمات جبران ناپذیری در کشور شده و تبعات و فرصت سوزی فراوانی در پی داشته است . در بخش فرهنگی نیز کژفهمی و درک نادرست برخی مدیران فرهنگی از هنر و فرهنگ آسیب جدی به سرمایه های فرهنگی و مخاطبان وارد کرده است . جلوگیری از برگزاری کنسرت به ویژه موسیقی سنتی،موجب ناشناخته ماندن سازهای سنتی،زیرزمینی شدن موسیقی و خانه نشینی و مهاجرت هنرمندان کشور شده است .

مهمتر اینکه سیاست های فرهنگی غلط در سال های اخیر موجب هجوم جمعی از مردم تشنه موسیقی به کشورهای حاشیه خلیج فارس،ترکیه،ارمنستان،آذربایجان و حتی مالزی  شده است.  به طوری که طبق آمارهای رسمی در طول تابستان سال 90 ،هر هفته پنج هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر می کنند وبنا برشواهد اکثریت برای شرکت درکنسرت های خوانندگان ایرانی در آنتالیا به ترکیه سفر می کنند.

 در حالی که با مدیریت و حسن نیت می توان خیل عظیم طرفدار هنر را به سوی موسیقی فاخردر داخل کشور سوق داد،از خروج آن ها جلوگیری کرد و از تاثیرپذیری و گرایش به فرهنگ غیر ایرانی نیز در امان ماند .نباید فراموش کرد هنرمندانی که در داخل کشور اقدام به برگزاری کنسرت می کنند به حد اقل امکانات بسنده می کنند.

در روزهای اخیر (4و5و6تیر ماه)کنسرت گروه قمر به سرپرستی نوید دهقان و خوانندگی سالار عقیلی در همدان در حال برگزاری بود که استقبال بیش از حد مردمی باعث شد کنسرت گزار به فکر تمدید برنامه باشد و پس ازهماهنگی های لازم اقدام به فروش بلیط در سانس فوق العاده کرد اما یک ساعت قبل از برگزاری کنسرت مدیر اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان همدان از اجرای کنسرت جلوگیری کرد این درحالی است که به گفته امیر برجیان مسئول برگزاری کنسرت اجاره سالن که متعلق است به اداره فرهنگ و ارشاد پیش تر پرداخت شده بود و ردیف های جلو نیز توسط مسئولین این اداره دریافت شده بود . برجیان می گوید به دلیل استقبال مردمی و درخواست هایی که ازطرف ادارات و دانشگاه ها داشتیم برنامه را تمدید کردیم مدیر کل اداره ارشاد استان همدان و معاونت فرهنگی نیز موافقت و همراهی داشت اما مدیریت "شهرستان" علاوه بر دریافت اجاره تقاضای 240 بلیط از 480 بلیط را کرد یعنی پنجاه درصداز بلیط ها را .وازآنجا که درخواست این مقام هیچ توجیه عقلانی نداشت وبیشتربه باج خواهی می ماند نپذیرفتیم. حال با توجه به غیراستاندارد بودن سالن و وضعیت بد صدا و مشکلات دیگر گروه با از خودگذشتگی به اجرای برنامه می پردازند زمانی که مدیری چنین برخوردی به ویژه با هنرمندان دارد غیر از استرس و ناامیدی برای گروه وبرگزارکننده چه سودی دارد برجیان ادامه می دهد: ما مجبور شدیم بلیط هارا پس بگیریم حتا کسانی که از شهرستان ها و استان های اطراف با برنامه ریزی به کنسرت آمده بودند ناچار برگشتند. متاسفانه این برخوردها وحتی نوع دیالوگ این مدیران در شان یک مدیر نیست و توهین به شعور مردم است و در پایان می گوید:اما حمایت مردم همه این مسائل را جبران می کند.وعلاقه مردم به هنر والای ایرا همه راه هارا باز خواهد کرد.


خواننده "وطنم"در همدان نغمه ساز کرد

خواننده "وطنم"در همدان نغمه ساز کرد

چهارمین کنسرت گروه قمر در همدان

حسین زندی

 

 

گروه قمر به سر پرستی وآهنگسازی نوید دهقان و خوانندگی سالار عقیلی به مدت سه روز ، درتاریخ چهارم ،پنجم وششم تیرماه نودویک درسالن ابن سینای همدان به اجرای برنامه می پردازد.

دردومین شب کنسرت که با استقبال خوبی همراه بود،آهنگ هایی از ساخته های درویش خان ،اکبر محسنی،روح الله خالقی ونوید دهقان وبا اشعاری از مولانا ،حافظ،باباطاهر،نواب صفا ،کریم فکور،سیاوش کسرایی وه.ا سایه با تنظیم نوید دهقان اجرا شد.

 

در کارهای این آهنگ ساز جوان ویژگی های وجود دارد که اجرا متفاوتی را ارائه می کند. تندتر شدن ریتم ها به سلیقه مخاطب امروزی خوش می آید وتنوع در ساز بندی وتنظیم آهنگها موسیقی را از تکرارباز می دارد. از جمله کارهای جدید در این کنسرت قطعهء تاسیان بود که با همنوازی چهارکمانچه با حال وهوای موسیقی شمال کشوربه اجرا درآمد وشنوندگان را به وجد آورد.قطعات بیشتر در دستگاه شور ومایع دشتی ارائه شد وگاهی رگه هایی از کارهای زنده یاد پرویز مشکاتیان در آن دیده می شد.

سالارعقیلی که به خواندن تصنیف هایی با مضمون وطن زبانزد است در این برنامه نیزبا اجرای تصنیف "خوشه چین" از ساخته های روح الله خالقی و تصنیف "وطنم" با ابراز احساسات علاقمندان مواجه شد.

نوید دهقان با بیان این مطلب که :"در پنج سال گذشته این چهارمین باراست که در همدان کنسرت اجرا می کنیم" از مردم همدان تشکر کردوگفت:تعداد کنسرت های اجرا شده ما در همدان بیشتر از سایر شهرهاست ،از این روی همدان خانهء دوم گروه قمر است.

 

 

امیر برجیان مدیر شرکت اهورا ومسئول برگزاری کنسرت نیز از اجرای کنسرت ابراز رضایت کرد وگفت:تنها مشکلی که وجود دارددر حین برگزاری برنامه هاست ومتاسفانه در همه شهرهای ایران دیده می شود روشن گذاشتن صدای زنگ موبایل وآوردن نوزادان وکودکان به سالن کنسرت است.برجیان ادامه داد:کنسرت موسیقی سنتی وکلاسیک با موسیقیی که در عروسی ارائه می شود متفاوت است.کنسرت موسیقی مانند تئاتر است اگر دیالوگ بازیگری به دلیل سر وصدای تماشاگر فراموش شود برنامه به هم می خورد. اینجا هم به این شکل است که امیدوارم هم میهنان رعایت کنند.وی همچنین گفت :هدف برگزاری این کنسرت جلب رضایت شهروندان وعلاقه من به شهرم است. درحالی که همه می دانند برگزاری کنسرت برای برگزارکننده در آمد مالی ندارد.

همچنین این برنامه تا ششم تیرماه در سالن ابن سینای همدان اجرا خواهد شد.