الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

برگزاری کارگاه شناخت جریان های ادبی درهمدان

برگزاری کارگاه شناخت جریان های ادبی درهمدان

حسین زندی

اولین جلسه از سلسله نشست های ماهیانه با موضوع نقد ادبی روز پنجشنبه هشتم تیر ماه با حضور جمعی از شاعران و علاقه مندان به ادبیات در محل دفتر هفته نامه ی آوای الوند در شهر همدان برگزار شد. 

این نشست با موضوع آسیب شناسی نقد در انجمن های ادبی و با نگاهی به تاریخچه نقد توسط سه تن از فعالین در این حوزه بررسی شد .

ابتدا حسن گوهرپور شاعر و روزنامه نگار به سیر تاریخی نقد در جهان اشاره کرد و گفت : سقراط در نوشتن از افلاطون پیروی می کرد و پس از این ها به طور جدی ارسطو به نقد شعر پرداخت گوهرپور سپس به تاریخ نقد در ایران پرداخت و گفت: سرچشمه و آبشخور نقد جدید در غرب ابتدا از اینجا شروع شد دو نگاه بسیار مهم در این زمینه وجود داشت یک نگاهی که  ابن عربی دارد و دیگر نگاه ابن رشد است که خرد را سرپشمه قرار می دهد چنانکه راسل معتقد است خردورزی ابن رشد نگاه به جهان را عوض کرد گوهرپور در مورد منتقدانی که در انجمن های ادبی فعال اند گفت: کسانی که ذوقی به مسائل نگاه می کنند مورد اعتماد نیستند در نقد آثار،منتقدی باید مورد توجه قرار گیرد که به متون مکتوب معتبر توجه می کند و سپس به تقابل نقد مارکسیستی و مکتب فرانکفورت اشاره کرد و تاثیرات این دو مکتب در ایران را بررسی کرد . 

 

کاظم سبزی شاعر و منتقد نیز در زمینه نقد در انجمن های ادبی به نقل از پوپر گفت : جامعه ی باز جامعه ای است که در آن نقد رواج داشته باشد و نقد مختص جامعه ی باز است و هرچه جامعهآزادتر باشد نقد بیشتری رواج دارد . سبزی آسیب های نقد در ایران را در شفاهی بودن نقد در انجمن ها و تفکیک نشدن نقد با گفتارهای مخرب که به نام نقد بیان می شود دانست و گفت : هرآنچه مخرب است نقد نیست نقد هرگز نمی تواند مخرب باشد و همواره موجب پیشرفت است ، هگل می گوید:تاریخ پیشرفت بشر با نقد اتفاق می افتد .

این نشست هر ماه یک بار برگزار می شود و در کنارآن کارگاه ادبیات در باب شناخت جریان های فکری و مکتب های هنری برپا می گردد .

علاقه مندان می توانند جهت ثبت نام به دفتر هفته نامه ی آوای الوند  واقع درابتدای خیابان تختی در همدان مراجعه کنند


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد