الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

آخرین برنامه پاکسازی دوستان زمین

آخرین برنامه پاکسازی دوستان زمین   

 

 

                                                                       

گروه دوستان زمین در طول سال گذشته هر دو هفته یکبار جمعه ها به پاکسازی یکی از مناطق طبیعی اطراف شهر همدان پرداخته است . در طول فعالیت با موارد مثبت زیادی برخورد کرد که موجب دلگرمی گروه بوده است. همراهی خانواده هایی که ناظر پاکسازی بوده اند، افراد و کوهنوردان که همیشه به این موارد توجه می کنند و رهگذرانی که با یک خسته نباشید انرژی مثبتی به افراد گروه منتقل می کنند . اما در آخرین برنامه پاکسازی گروه که در منطقه کیوارستان و محدوده آبشار گنجنامه انجام شد همراه گروهی از سربازان پایگاه هوایی نوژه که برای بازدید آبشار گنجنامه آمده بودند حال و هوایی به این برنامه داد. سربازان با دیدن برنامه پاکسازی به یاری گروه آمدند و صحنه جالبی را به یادگار گذاشتند . این دوستی و همدلی ستودنی بود. امید است دیگر گروه ها مانند دانشجویان،دانش آموزان، فرهنگیان و کارمندان به چنین فعالیت هایی چه فردی و گروهی اقدام کنند تا موجب آموختن وپیروی دیگرشهروندان شوند .هم زمین زیبا و پاکیزه تر شود و انسان امروز در مقابل آیندگان سربلند باشد . همیاری گروهی و نهادهای دولتی در چنین برنامه هایی درعین حال که موجب تشویق نهادهای مدنی خواهد شد در رسیدن به اهداف هردوایشان نیز کمک خواهد کرد . به نظر می رسد آموزش و آگاهی شهروندان توسط نهادهای مدنی در زمینه مسائل زیست محیطی می تواند نهادهای دولتی را در ارائه خدمات یاری کند.

برنامه های دوستان زمین در فصل سرما

برنامه های دوستان زمین در فصل سرما  

 

 

 

                 

 

گروه زیست محیطی دوستان زمین که در سال نود ویک در کنار برنامه های معمول هر دو  هفته  یک بار به پاکسازی مناطق طبیعی همدان می پرداخت با فرارسیدن فصل سرما و زمستان به ناچار روش فعالیت خود را تغییر می دهد. بارش های اخیر و سفیدپوش شدن زمین و یخبندان باعث چسبیدن زباله ها به زمین شده و جداسازی پسماندها مشکل تر شده و به راحتی نمی توان این فعالیت ها را پیگیری کرد و دوستان زمین در انتظار بهاری دوباره هستند با این امید که هم میهنان و شهروندان هرگز زباله ای در زمین، این مادر گیتی رها نکنند. اما این گروه دیگر برنامه های آموزشی، اطلاع رسانی خود را در جهت اعتلای فرهنگ عمومی جامعه و نگرش زیبا تر به زمین   ارائه خواهد داد . دوستان زمین سعی دارد با برگزاری کارگاه های آموزشی به علاقه مندان محیط زیست به پیگیری اهداف و خواسته ها ادامه دهد .همچنین با انتشار اخبار و مطالب مرتبط در این زمینه به اطلاع رسانی و آگاهی شهروندان ادامه خواهد داد. در این راستا دست یاری به سوی شهروندان دراز می کند تا با ارسال اخبار و مطالب خود دوستان زمین را یاری کنند . 

دوستان زمین برنامه هایی مانند کاشت درخت ، همکاری با دیگر فعالان زیست محیطی را دنبال خواهد کرد.  

                                                                     

 

                                                  

از آنجا که پاکسازی طبیعت در فصل سرما انجام نمی شود هرجمعه در برنامه بازدید اماکن تاریخی، فرهنگی به پاکسازی اماکن به خصوص در مکان های سرپوشیده ادامه می دهد . مهم ترین دلمشغولی وانتظار دوستان زمین این است که همه اقشار و افراد و گروه ها آشتی با زمین را مورد توجه و از اهداف زندگی خود قرار دهندو با احترام به زمین   فعالیت در زمینه های زیست محیطی رافراموش نکنند .  

 

 

 

با گذشت سه فصل از فعالیت دوستان زمین به نظر می رسد افرادی که به هر روشی با این گروه همکاری کرده اند از کارنامه گروه رضایت دارند این گروه به جمع بندی رسیدده است و توانسته است افرادی را به سوی همگرایی  درجهت   حفظ محیط زیست و رفتاری متفاوت ومثبت به موجودات  به ویژه زمین داشته باشند ، به بهداشت زمین توجه کنند که در نتیجه این توجه در بهداشت فردی نیزموثربوده است.همچنین با توجه به بازخورد و کارکرد و کارنامه مثبت گروه در این مدت کوتاه تلنگری به دیگر شهروندان زده است و نگاه مهربان شهروندان را تقویت کرده است استقبال از فعالیت های گروه گواه اینادعاست . اما همانطور که اشاره شد برای دوستان زمین جمع آوری زباله تنها هدف و کار نیست که می توانند انجام دهند و آن روزی را آرزو دارند که هیچ شهروندی زباله به زمین نریزد و به امید آن روز گام بر می دارد