الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

آبشار خرپاپ وجنگل پردانان در منطقهء پیرانشهرمیزبان صعود قلم هفتم

کوهنوردان وبلاگنویس ایران برای محیط زیست می نویسند

حسین زندی

 آبشار خرپاپ وجنگل پردانان در منطقهء پیرانشهرمیزبان صعود قلم هفتم بود 

   

هفت سال پیش گروهی از کوهنوردان کشور که دستی در دنیای مجازی و وبلاگ نویسی داشتندتصمیم گرفتند برای همگرایی وارتباط بهتر، هرسال یک صعود مشترک در یکی از کوه های زیبای ایرانزمین به ثبت برسانند تا هم خارج از ارتباط مجازی به صورت حقیقی با یکدیگر دیدار داشته باشندو هم مسائل ومشکلات کوهنوردی کشور را به مشورت بگذارند.این تجربه موفق "صعود قلم"نام گرفت.

تااینکه  امسال هفتمین تجربه را در استان زیبای آذربایجان غربی وطبیعت مسحور کننده پیرانشهر (جنگل وآبشار خرپاپ) درتاریخ 11و12و13 خرداد به میزبانی کوهنوردان ونهادهای مدنی مهاباد پشت سر گذاشتند.   

گوناگونی برنامه های امسال نشان از به بار نشستن وتثبیت این حرکت گروهی است.همچنین خبراز نگرانی ها، دلمشغولی هاواهداف کوهنویسان می دهد.

دیدار وادای احترام به خانواده قهرمان مردمی زنده یاد محمد اوراز، تجلیل از کوهنوردان پیشکسوت مانندکیومرث بابازاده وحسن نجاریان ،تجلیل از وبلاگ نویس برتر سال(محمدگائینی) ووبلاگ نویس بااخلاق سال (فرید صدقی)وتوجه به حفظ میراث باستانی ،محیط زیست ومنابع طبیعی (بازدید از تپه باستانی حسنلوی شهرستان نقده) گواه این مدعاست که کوهنویسان کشور اخلاق واحترام به طبیعت ،انسان وگذشته خود را سرلوحه کارها قرار می دهند. 

مهمترین نگرانی اهالی صعود قلم ،اما بحران و مشکل آب ها و جنگل های ایران بود که همه روزه در تخریب ونابودی این سرمایه های ملی تعجیل می شود.مشکل بزرگی که کوهنویسان جملگی بر سرآن هم رای وهم نوا بودندوتصمیم گرفتند درسال پیش رو برای آگاهی مخاطبان واطلاع رسانی بیشتردر این جهت همقلم شوند.

همچنین حفظ وتوجه به میراث گذشتگان ومنابع طبیعی از جمله مسائلی است که در نوشته ها ی خود مدنظر قرار خواهند داد.

دراین صعود مشترک بیش از 90 کوهنورد وبلاگنویس از سراسر کشور حضور داشتند اما تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال پیش بسیار کاهش داشت.یکی از دلایل این کاهش مسئله تخریب محیط زیست عنوان شد .کوهنوردان بر این باورند زمانی که ورود تعداد افراد به یک منطقه یا کوه به صورت همزمان زیاد باشد منطقه دچار آسیب می شود به همین دلیل برخی از وبلاگنویسان تصمیم گرفتند تعداد کمتری در این برنامه حضور داشته باشد.فریدصدقی از اعضای هیئت اجرایی نیز در این باره گفت"به دلیل آسیب های احتمالی به طبیعت امسال سعی شد از افرادی که وبلاگ نویس نبودندوقصدداشتند به صورت مهمان وهمراه در این برنامه حضورداشته باشند کمتر ثبت نام کنیم." 

ازدیگر مسائلی که درهفتمین گردهمایی سراسری کوهنویسان کشور مطرح شد مشکلات تخصصی وبلاگنویسان وکوهنوردان بودهمچنین انتخاب هیئت اجرایی جدید ومواردی که به صورت مجازی قابل پیگیری نیست درصعود قلم هفتم بررسی شد   

 

َکوهنویسان "صعودقلم" این بار در مهاباد گردهم می آیند

 

َکوهنویسان "صعودقلم" این بار در مهاباد گردهم می آیند

حسین زندی

هفتمین برنامهء سالانه ءصعودقلم به میزبانی استان آذربایجان غربی برگزارمی شود

صعود قلم عنوان گروهی از کوهنوردان وبلاک نویس است که هرسال در یکی از استان ها ودر یکی از کوههای کشور گردهم می آیند تاتجربه های یکساله ء خود را با هم قلمان تقسیم کنند.

امسال نیز این برنامه به مدت سه روز  با اجرای برنامه های گوناگون ازشهر مهاباد آغاز ودرطبیعت زیبای شهرهای پیرانشهر وسردشت ادامه خواهد یافت.

به گفته فرید صدقی عضو هیئت اجرایی گروه ومیزبان برنامه بیش از یکصد تن از کوهنویسان سراسر کشور دراین صعود شرکت دارند.وی افزود:برنامه امسال بیشتر رویکرد زیست محیطی داردهمچنین توجه به میراث باستانی از اهداف برنامه امسال است.

صدقی در پاسخ به این پرسش که علت انتخاب آبشاروجنگل خرپاپ وچه بود گفت:مسئله ی حفاظت از جنگل هاوآبها در کشور بسیار مهم است ومتاسفانه کمتر  بدان توجه می شود.وخواست ما  آشنایی وتوجه به جنگل ها وآبشارهای کشور است.

فرید صدقی افزود:از آنجا که ارتباط کوهنویسان در طول سال به صورت مجازی است ویک بار در سال این صعود گروهی اجرا می شود ،می توان گفت این برنامه فرصت دیدار دوستان را بوجود می آورد ودوستی ها از حالت مجازی خارج می شود ،در واقع تکیه ما در این برنامه بر دیداردوستان است .

صعود قلم استان آذربایجان غربی با میزبانی وحمایت جمعی از نهادهای مدنی شهرمهاباد،هیئت کوهنوردی مهاباد ،کانون کوهنوردان اوراز مهاباد ،هیئت کوهنوردی پیرانشهر ،انجمن کوهنوردان مهاباد اجرا می شود واز روز پنج شنبه یازدهم خردادماه درشهر مهاباد آغاز ودر روزهای دوازدهم وسیزدهم خرداد در شهرهای پیرانشهر وطبیعت زیبای سردشت اجرا خواهد شد.

یک روز پاک در طبیعت

 

 

یک روز پاک در طبیعت

حسین زندی

اولین برنامهء پاکسازی کوهستان درسال 1391 با حضور گروهی از حامیان محیط زیست همدان اجراشد. 

 

جمعه گذشته در پی فراخوان کمیته محیط زیست انجمن ایرانشناسی کهن دژ ده ها تن از دوستداران طبیعت وکوهنوردان بخشی از منطقه ی تاریک دره کوهستان الوند را پاکسازی کردند.

این برنامه در ادامه سلسله برنامه های سالهای گذشته ی کمیته یاد شده است که هر دو هفته یک بار در یکی از مناطق طبیعی یا روستایی اطراف شهرستان همدان اجراخواهد شد تا جوامع محلی با جنبه های زیانبار آلودگی محیط زیست ومدیریت پسماند آشنا شوند.

اردشیر ثریایی مسئول هماهنگی برنامه هدف از اجرای این برنامه راوظیفه ای که انسان ها نسبت به محیط اطراف خود دارند عنوان کرد وگفت:تلاش می کنیم فراموش نکنیم وقتی از طبیعت لذت می بریم ،با ریختن زباله آنرا نیازاریم وانکه مهربانتر با آن برخورد کنیم ،در واقع هدف آشتی با طبیعت است.

این عضو انجمن کهن دژ ادامه داد:این برنامه به صورت دوهفته یک بار ادامه خواهد داشت و مناطقی که بیشتر در معرض انباشت زباله قرار دارند را پاکسازی خواهیم کرد همچنین سعی خواهیم کرد کودکان را در این برنامه مشارکت دهیم تا با جنبه های مختلف مسائل زیست محیطی آشنا شوند.

مریم خندان یکی دیگر از برگزار کنندگان وفعالان این حوزه ابراز امیدواری کرد همه کوهنوردان در زمینه پاکسازی مناطق  آلوده ،گروه های حامی محیط زیست راهمراهی کنند.چراکه متاسفانه تعدادعلاقمندان همیشه کمتر از آلوده کنندگان در این حوزه است  خندان گفت:امید وارم به این نکته پی ببریم که طبعیت هم محل زندگی ماست آیا ما با منزلی که زندگی می کنیم چنین بر خوردی داریم. 

 

 

اگرچه این برنامه ها خالی از فایده نیست اما حمایت نهادهای مرتبط مانند سازمان محیط زیست وشهرداری ها می تواند به تقویت وموفقیت طرفداران زیست بوم بیانجامد.وموجب دلگرمی این گروه ها شود.