الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

مهمترین آثار تاریخی کشور نگهبان و راهنما ندارند

مهمترین آثار تاریخی کشور نگهبان و راهنما ندارند

حفظ و نگهداری بناهای تاریخی از وظایف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کشور است اگر چه مسئولیت پذیری شهروندان در سایه آموزش را نمی توان نادیده گرفت اما این سازمان در انجام وظیفه خود همواره ضعیف عمل کرده و نگرانی دوستداران میراث فرهنگی را به دنبال داشته است .

 
خبرگزاری میراث فرهنگی‌ ـ میراث فرهنگی‌ ـ‌ بازدید از اماکن تاریخی و باستانی از جمله گزینه‌هایی است که معمولا هر گردشگر با ورود به یک شهر یا منطقه در لیست مقاصد سفر خود قرار می‌دهد. این بازدید در صورتی می‌تواند دلنشین و نوید دهنده بازدیدی مجدد باشد که راهنمایی مجرب با اطلاعات دقیق بتواند نیازها و کنجکاوی‌های گردگشر را نسبت به آن جاذبه پاسخ دهد.
 
از دیگر سو سپردن نگهبانی و حفاظت از مجموعه‌ها و آثار و بناها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است با این وجود  شاهد حضور سربازان بدون آموزش کافی در مکان‌های تاریخی و باستانی هستیم.
 
"حسین زندی" فعال حوزه گردشگی و میراث فرهنگی معتقد است: «اگرچه داشتن نگهبان بهتر از نداشتن آن است اما بهره جستن از حضور سربازان در صورتی مفیدتر خواهد بود که سرباز به صورت داوطلبانه و از روی علاقه به این کار گمارده شود . باید آموزش کافی برای آشنایی نگهبانان با ارزش‌های تاریخی فرهنگی نسبت به این آثار اعمال شود و خدمات کافی و امتیازاتی در اختیار این سربازان قرار گیرد.»
 
او با اشاره به آنکه در سال گذشته به موارد زیادی برخورد کرده‌است که نگرانی درخصوص عدم محافظت از آثار باستانی را افزایش می‌دهد به CHN گفت: «در سه روز متوالی به کاروانسرای روستای رسول آباد همدان مراجعه کردم و با در بسته روبه رو شدم . تپه باستانی حسنلو در نقده که مهم ترین مرکز عصرآهن است و قدمت آن به بیش از ده هزار سال می رسد نیز در فصل زمستان راهنما ندارد.»
 
به گفته این فعان میراث و گردشگری، این مهم درخصوص سایر مجموعه‌ها نظیر مجموعه سه گنبد در شهر ارومیه نیز صدق می‌کند چراکه این مجموعه نیز راهنما محلی ندارد و سربازان هم همیشه در محل حضور ندارند. این درحالی است که مجموعه سه گنبد به عنوان موزه سنگ ارومیه دارای آثار قدیمی و مولاژهایی از کتیبه و سنگ نگاره های آذربایجان است. باید توجه کرد نگهبانی که بر اساس علاقه و از روی عشق کارخود را انتخاب کرده باشد محل خدمت را ترک نمی‌کند.
 
به گزارش CHN، از این دست موارد بسیار می‌توان نام برد که جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی بدون محافظ و بدون راهنما به حال خود رها شده‌اند. چنین وضعیتی ارائه راهکارهای نوین را می‌طلبد تا سازمان متولی در کنار مردم بتواند از آثار تاریخی و فرهنگی این سرزمین پاسداری کند و به جذب گردشگر بپردازد. گردشگری که یکی از سرمایه‌های اصلی کشور است و باید حقوق آن محترم شمرده شود .
 
زندی معتقد است: «یکی از دلایلی که گردشگران میل کمتری نسبت به رجوع به راهنمایان و دریافت اطلاعات از آنها نشان می‌دهند عدم شایسته سالاری و برخورد نامناسب برخی راهنمایان است این درحالی است که راهنمای آموزش دیده و تحصیل کرده مانند معلم است و می‌تواند به علاقمند کردن گردشگران کمک کند چراکه این روزها راهنمایان گردشگری و فارغ التحصیلان مدیریت جهانگردی ازبیکاری رنج می‌برند.» 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد